• Research Article

    Field Application of RFID for the Cavity Maintenance of Under Pavement

    도로하부 공동의 유지관리를 위한 RFID의 현장 적용성 평가

    Jeong Jun Park, Eun Chul Shin, In Dae Kim

    박정준ㆍ신은철ㆍ김인대

    Purpose: The cavity exploration of the lower part of the road is carried out to prevent ground-sinking. However, the detected communities cannot ...

    연구목적: 본 연구는 지반함몰 예방을 위하여 도로하부의 공동탐사를 실시한 후 확인된 공동 중 포장층의 재포장 공사 등에 의한 공동 위치 및 이력 ...

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    Purpose: The cavity exploration of the lower part of the road is carried out to prevent ground-sinking. However, the detected communities cannot be identified by the cavity location and history information, such as repackaging the pavement. Therefore, the field applicability of RFID systems was evaluated in this study to enable anyone to accurately identify information. Method: During temporary recovery, tag recognition distance and recognition rate were measured according to underground burial materials and telecommunication tubes using RFID systems with electronic tag chips attached to the bottom of the rubber cap. Result: The perceived distance and perceived rate of depth for each position of the electron tag did not significantly affect the depth up to 15cm, but it did have some effect if the depth was 20cm. In addition, water effects from nearby underground facilities and rainfall are relatively small, and the effects of wind will need to be considered during the weather conditions of the road. Conclusion: The RFID tags for field application of the pavement management system store various information such as location and size of cavity, identification date, cause of occurrence, and surrounding underground facilities to maximize cavity management effect with a system that can be computerized and mobile utilization.


    연구목적: 본 연구는 지반함몰 예방을 위하여 도로하부의 공동탐사를 실시한 후 확인된 공동 중 포장층의 재포장 공사 등에 의한 공동 위치 및 이력 정보를 알 수 없게 되어 누구라도 정보를 정확하게 파악할 수 있도록 할 수 있는 RFID 시스템의 현장 적용성을 평가하였다. 연구방법: RFID 시스템을 이용하여 맨홀, 전력관, 가스관, 통신관 등 지하매설물 및 태그 종류에 따른 아스팔트 하부의 깊이별 인식거리와 인식율 등 임시복구시 고무마개 하단부에 전자태그칩을 부착하여 현장 적용성을 평가하였다. 연구결과: 전자태그의 위치에 대한 심도별 인식거리 및 인식율은 심도 15cm까지는 큰 영향이 없으나 심도 20cm인 경우 다소 약한 편이다. 그리고 매설물이나 강우 시 침수 등에 대한 영향은 적은 편이며 도로의 기상상황 특히 바람의 영향이 있어 측정 시 이를 감안하여야 할 것이다. 결론: 포장도로관리스템의 현장 적용을 위한 RFID 태그에 공동위치를 포함하여 공동에 관한 확인 일자, 공동의 규모, 발생원인, 주변 지하매설물 등의 여러 가지 제반 정보를 저장하여 전산화 및 모바일 활용도 가능한 시스템으로 공동관리 효과를 극대화 할 수 있다.

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    December 2019
  • Research Article

    A Study on Facilities Damage Characteristics Caused by Forest Fire in Goseong-Gun

    고성산불로 인한 시설물피해특성 연구

    Chanho Yeom, Si-young Lee, Houngsek Park, Chungeun Kwon

    염찬호ㆍ이시영ㆍ박흥석ㆍ권춘근

    Purpose: In this studies we examine the facilities damage characteristics caused by forest fire. Therefore, we surveyed damaged facilities from forest fire ...

    연구목적: 본 연구는 산불에 의한 시설물피해 특성연구를 위하여 2018년 3월 28일 강원도 고성군 간성읍 탑동리 산16(야산)에서 발생한 산불(피해면적 40ha ...

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    Purpose: In this studies we examine the facilities damage characteristics caused by forest fire. Therefore, we surveyed damaged facilities from forest fire which was occurred on Goseong-Gun on march 28 in 2019.(damaged areas was 40ha) The types of facilities uses were house, public facility, warehouse and so on. 17 facilities were destroyed. The purpose of this study was to for establishing a disaster safety village in rural areas where damage from a similar type of disaster occurs repeatedly by conducting the consciousness survey targeting at experts and disaster safety officials in a local government. Method: We surveyed meteorological factors(temperature, wind speed, wind direction, humidity) per a minute for analyzing weather condition on Goseong-Gun when forest fire was occurred, spread and extinguished. And we surveyed forest fire risk factors(a slope degree, a slope direction, a geographical feature, a distance between forest and facility, main species, the existence of crown fire ignition, the direction of facility, the main material of building) around 10 damaged facilities. Finally, we analyzed damage pattern of facilities using meteorological factor and forest fire reisk fator Result: The weather condition of Kanseonng AWS (No.517) was high temperature , arid and strong wind, when the forest fire was occurred and spread. An average wind speed was 4.1m/s and the maximum wind speed was 11.6m/s. The main direction of wind was W(225∼315°). Damaged facilities were located on the steep slope area and on the mountaintop. The forest density around facilities was high and main species was korean red pine. The crown fire was occurred in the forest around damaged facilities. The average distance was 13.5m from forest to facilities. When the main matarial of building was made by fire resistance materials (for example, rainforced concrete), the damage was slightly. on the other hand, when by flammable material (for example, a Sandwich Panel), the facilities were totally destroyed Conclusion: The results of this research which were the thinning around house, making a safety distance, the improvement of main material of building and etc, will be helpful for establishing a counter measure for a forest fire prevention of facilities in wild land urban interface.


    연구목적: 본 연구는 산불에 의한 시설물피해 특성연구를 위하여 2018년 3월 28일 강원도 고성군 간성읍 탑동리 산16(야산)에서 발생한 산불(피해면적 40ha)을 대상으로 시설물피해 현황을 조사 하였다. 고성산불은 산림 및 농작물 피해는 물론이고, 사람이 거주하는 주택, 공공시설, 창고, 군사시설 등 17건의 시설물에 피해를 주었다. 본 연구의 목적은 이 피해 시설물들의 세부적인 피해원인을 분석하여, 산림인접 시설물들에 대한 산불피해 방지 방안을 제시하기 위하여 수행하였다. 연구방법: 고성산불발생시 기상을 분석하기 위해 산불발생과 진화완료시(2018.3.28 06:19 ∼ 22:00)의 기상상황(기온, 풍속, 풍향, 습도)을 1분단위로 분석하였고, 시설물 피해 사례조사를 위해 고성산불로 인해 발생한 17건의 시설물 중 군사시설 등을 제외한 10건의 피해 시설물 주변의 경사도, 사면향, 지세특성, 산림과의 이격거리, 주요수종, 수관화발생 유무, 주택방위, 주택재질 등 9개 항목에 대한 현장조사를 실시하여 산불피해특성을 분석하였다. 연구결과: 고성산불 발생과 진화완료시(2018.3.28 06:19 ∼ 22:00)의 기상상황(간성 517AWS)은 기온 및 습도가 고온 건조한 상태였으며, 풍속은 평균 4.1m/s, 최대 11.6m/s의 강한 바람이 불었다. 주풍향은 W(225∼315°)방향이었으며, 산불의 확산 방향과 일치하였다. 또한 산불피해 시설물들은 급경사지와 능선의 산정부에 위치하였고, 시설물주변 산림은 수관화 발생지역의 소나무 밀임분 지역이었다. 산림과 시설물과의 이격거리는 평균 13.5m이었으며, 시설물의 재질이 불에 강한 콘크리트였을 경우 경미한 피해를 입었지만, 샌드위치판넬 등 산불에 약한 재질은 모두 전소한 것으로 나타났다. 결론: 본 연구를 통해 얻은 결과인 주택주변의 숲 가꾸기 실시와 이격거리 확보, 시설물들의 불연재 재질로의 개선 등을 통해 산림인접 시설물들에 대한 산불방지 대책수립에 기여 할 것으로 기대된다.

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    December 2019
  • Research Article

    Damage Analysis of the Bridge Structure Caused by Fire Outbreak

    화재로 인한 교량구조의 손상 분석

    Hak-Sool Lee, Sung-Ryong Yang

    이학술ㆍ양승룡

    Purpose: The purpose of this study is to accurately analyze the damage of bridges in order to determine whether fire bridges can ...

    연구목적: 본 연구의 목적은 화재가 발생한 교량의 지속적인 사용가능 여부를 결정하고 보수·보강에 대한 근거자료를 제공하기 위해 교량의 화재 손상여부를 정확하게 분석하는 ...

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    Purpose: The purpose of this study is to accurately analyze the damage of bridges in order to determine whether fire bridges can be used continuously or to provide information on maintenance augmentation data. Method: XRD, SEM and EDS analyzes of concrete were carried out to estimate the fire temperature transferred to the structure, and analyzed by depth and area from PSCI beam and bottom plate concrete surface. Results: Test results G12,11 for the fire zone concrete were confirmed to be affected by heat up to depth of 60mm and the temperature of the hydrothermal heat was above 1000 °C. Also, the girder G10,9,8 was relatively weakly damaged compared to G12,11, and the degree of damage was confirmed to be affected by heat up to a depth of 40 mm. Conclusion: Based on the analyzed data, it is considered that if the repair / reinforcement and periodic inspection are carried out, the bridge can secure sufficient safety even considering the damage caused by the fire.


    연구목적: 본 연구의 목적은 화재가 발생한 교량의 지속적인 사용가능 여부를 결정하고 보수·보강에 대한 근거자료를 제공하기 위해 교량의 화재 손상여부를 정확하게 분석하는 것이다. 연구방법: 구조물에 전달된 화재온도를 추정하기 위하여 콘크리트의 XRD, SEM 및 EDS 분석 등을 실시하였으며, PSCI Beam 및 바닥판 콘크리트 표면으로부터의 깊이별, 구역별로 분석하였다. 연구결과: 화재구간 콘크리트에 대한 시험결과 G12,11은 깊이 60mm까지 열에 의한 영향이 미친 것으로 확인되었고 수열온도는 최대 1000°C 이상인 것으로 나타났다. 그리고 G10,9,8 거더는 G12,11에 비해 상대적으로 약한 피해를 입었으며 피해 정도는 최대 40mm 깊이까지 열에 의한 영향을 받은 것으로 확인되었다. 결론: 분석된 자료를 근거로 보수‧보강과 정기적인 점검을 시행한다면 본 교량은 화재에 의한 손상을 감안하더라도 충분한 안전성을 확보할 수 있을 것으로 사료된다.

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    December 2019
  • Research Article

    A Study on the Application of Safety Design based on the Risk of Construction Process

    건설공정 위험성 기반 설계안전성 활용 방안 연구

    Hyeon-Sung Lee

    이현성

    Purpose: The purpose of this study is to prevent construction safety accidents, and the design safety systems were reviewed. This paper aims ...

    연구목적: 건설안전 재해를 예방하기 위해 건설기술진흥법에서는 ‘설계 안전성 검토’ 제도를 시행하고 있다. 이에 본 논문에서는 ‘설계안전성 검토’ 제도에서 정한 규정의 실효성을 확보하기 ...

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    Purpose: The purpose of this study is to prevent construction safety accidents, and the design safety systems were reviewed. This paper aims to establish as an effective system by looking at the implementation procedures and contents of the design safety review system. Method: We reviewed the purpose and content of the law, accident statistics, etc. for the study. In addition, we looked at the implementation plans for actual construction sites using the 'design safety' assessment process as defined by the Act. Results: We divided it into the data review phase, the risk factor elicitation and alternative setup phase, and the design safety assessment report preparation stage. Conclusion: it is necessary to derive risk factors that take into account the diversity of construction sites. However, the effectiveness of other reports is questioned as they are often copied and written. Therefore, it is necessary to strengthen external verification procedures attended by construction safety experts.


    연구목적: 건설안전 재해를 예방하기 위해 건설기술진흥법에서는 ‘설계 안전성 검토’ 제도를 시행하고 있다. 이에 본 논문에서는 ‘설계안전성 검토’ 제도에서 정한 규정의 실효성을 확보하기 위해 실제 건설현장에서의 시행 절차와 내용을 분석함으로써 해당 제도가 올바르게 정착되어 건설재해 예방에 기여하는데 그 목적이 있다. 연구방법: 건설기술진흥법에서 정한 설계 안전성 제도에서는 자료 검토 단계, 위험요소 도출 및 대안 설정단계, 설계안전성 평가 보고서 작성단계를 거쳐 최종적으로 위험요소에 대한 설계 반영단계 등의 각 단계별 적용사례를 분석하였다. 연구결과: 설계 안전성 제도에 따라 작업공종별로 철근콘크리트 공사, 건설기계공사, 토공공사, 가시설 등 건설사업의 형태별로 다양한 위험요소(Hazard)가 도출되었고, 이 위험요소의 위험등급별 우선순위를 도출하고 이를 해결하기 위해 실제 사례를 작성해 본 결과 다양한 공정에서의 설계 반영사례가 도출되었다. 결론: 본 연구를 통해 A공사에서 적정 기준에 맞는 굴착구배(1:0.3)를 채택했음에도 빈번한 토사 붕괴 사고의 문제를 개선하기 위해 관로터파기 경사에 준해 설계도면에 1:0.5를 채택하여 새로운 설계도면에 반영하였고, 그 결과 현행 굴착구배 기준을 강화의 강화 필요성을 도출하였다.

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    December 2019
  • Research Article

    A Proposal of the Disaster Mitigation Activity Management System Model for Strengthening Disaster Prevention Activities

    재난 예방활동 강화를 위한 재해경감활동관리체계 모델 제안

    Sang Duk Kim, Chang Soo Kim

    김상덕ㆍ김창수

    Purpose: This study intends to review the procedures for the establishment of the plan for disaster mitigation activities and the system for ...

    연구목적: 본 연구는 기업재난관리표준의 요구사항에 대한 재해경감활동계획 수립절차와 재해경감활동관리체계를 검토하고자 한다. 연구방법: 기업재난관리표준의 적용범위에 규정된 재난관리 단계별 각 활동을 포함한 요구사항을 파악하고 ...

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    Purpose: This study intends to review the procedures for the establishment of the plan for disaster mitigation activities and the system for the management of disaster mitigation activities for the requirements of the enterprise disaster management standard. Method: The requirements, including the activities of each stage of disaster management defined within the scope of the corporate disaster management standard, were identified, the operational cases of 'A' institution were reviewed, and the targets of continuous planning were reviewed to meet the requirements. Result: It was reviewed that the contents and procedures of each phase of disaster management, which is a requirement of the enterprise disaster management standard, are clearly defined, and a task continuity plan is established for each stage of activity. Conclusion: Conclusion : The PDCA model including the activities of each stage of disaster management activities was presented for the requirements of the enterprise disaster management standard, and the disaster mitigation activity management system model of the broad concept of disaster management including prevention and preparedness plans for disasters was presented.


    연구목적: 본 연구는 기업재난관리표준의 요구사항에 대한 재해경감활동계획 수립절차와 재해경감활동관리체계를 검토하고자 한다. 연구방법: 기업재난관리표준의 적용범위에 규정된 재난관리 단계별 각 활동을 포함한 요구사항을 파악하고 'A'기관의 운용사례를 검토하였으며 요구사항에 맞는 업무연속계획 대상을 검토하였다. 연구결과: 기업재난관리표준의 요구사항인 재난관리 단계별 내용과 절차를 명확히 정의하고, 4단계별 활동에 대한 업무연속성계획 수립이 필요한 것으로 검토되었다. 결론: 기업재난관리표준 요구사항에 대하여 재난관리활동 각 단계별 활동을 포함한 PDCA모델을 제시하였고, 재난의 예방 및 대비계획을 포함하는 광의의 재난관리 개념의 재해경감활동관리체계 모델을 제안하였다.

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    December 2019
  • Research Article

    A Study on the Institutional Improvement for the Employment Stability of Foreign Workers in the Construction Industry

    건설업의 외국인 근로자 고용안정을 위한 제도적 개선방안 도출 연구

    Jae-Hwan Cho

    조재환

    Purpose: This study was designed to provide necessary institutional improvements for job security for foreign workers in the domestic construction sector. Method ...

    연구목적: 본 연구는 국내 건설업 분야에 종사하는 외국인 근로자들의 고용안정을 위해 필요한 제도적 개선방안을 마련하고자 하였다. 연구방법: 외국인 근로자 현황을 조사하기 위해 ...

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    Purpose: This study was designed to provide necessary institutional improvements for job security for foreign workers in the domestic construction sector. Method: I analyzed the National Statistical Office and related reports to investigate the status of foreign workers. Based on this, the government came up with measures to improve the system. Results: Based on the current comparative advantage index (RCA) analysis, the technology standard of foreign workers compared to Korean workers was evaluated, and the results were analyzed in order of moldwork, rebar, concrete work, stone work, and waterproof work. Conclusion: A foreign worker's work system was introduced to solve the problem of local Lunar New Year's Day field manpower. To ensure stable implementation of the system, there is a need to improve the operation of the employment permit system at construction sites and limit the size of the construction industry that introduces the employment permit system.


    연구목적: 본 연구는 국내 건설업 분야에 종사하는 외국인 근로자들의 고용안정을 위해 필요한 제도적 개선방안을 마련하고자 하였다. 연구방법: 외국인 근로자 현황을 조사하기 위해 통계청 및 관련 보고서를 분석하였고, 이를 기반으로 한 제도 개선 방안을 마련하였다. 연구결과: 현시비교우위지수(RCA) 분석을 통해 내국인 근로자 대비 외국인 근로자의 기술주준을 평가한 결과 형틀목공, 철근공, 콘크리트공, 석공(타일공), 방수공의 순으로 분석되었다. 결론: 건설업 활성화를 위해 부족한 현장인력 문제를 해결하기 위해 도입된 외국인 근로자 근무제도를 활성화하고 문제점을 개선하기 위해 건설현장에서의 고용허가제 운용을 개선할 필요성과 고용허가제를 도입하는 건설업 규모를 제한할 필요가 있다.

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    December 2019
  • Research Article

    Evaluation of Deformation Characteristics and Vulnerable Parts according to Loading on Compound Behavior Connector

    복합거동연결체의 하중재하에 따른 변형 특성 및 취약부위 산정

    Ki-Sung Kim, Dong-wook Kim, Jun-hyuk Ahn

    김기성ㆍ김동욱ㆍ안준혁

    Purpose: In this paper, we construct a detailed three-dimensional interface element using a three-dimensional analysis program, and evaluate the composite behavior stability ...

    연구목적: 본 논문에서는 3차원 해석프로그램을 활용하여 인터페이스 요소를 구성하고, 일반적인 부재의 특성치와 강도가 보강된 부재의 특성치 등의 실제 표현할 수 있는 물성조건을 ...

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    Purpose: In this paper, we construct a detailed three-dimensional interface element using a three-dimensional analysis program, and evaluate the composite behavior stability of the connector by applying physical properties such as the characteristics of general members and those of reinforced members Method: The analytical model uses solid elements, including non-linear material behavior, to complete the modeling of beam structures, circular flanges, bolting systems, etc. to the same dimensions as the design drawing, with each member assembled into one composite behavior linkage. In order to more effectively control the uniformity and mesh generation of other element type contact surfaces, the partitioning was performed. Modeled with 50 carbon steel materials. Results: It shows the displacement, deformation, and stress state of each load stage by the contact adjoining part, load loading part, fixed end part, and vulnerable anticipated part by member, and after displacement, deformation, The effect of the stress distribution was verified and the validity of the design was verified. Conclusion: Therefore, if the design support of the micro pile is determined based on this result, it is possible to identify the Vulnerable Parts of the composite behavior connector and the degree of reinforcement.


    연구목적: 본 논문에서는 3차원 해석프로그램을 활용하여 인터페이스 요소를 구성하고, 일반적인 부재의 특성치와 강도가 보강된 부재의 특성치 등의 실제 표현할 수 있는 물성조건을 적용하여 연결체의 복합거동 안정성을 평가하고자 하였다. 연구방법: 해석 모델은 비선형적인 재료 거동을 포함한 솔리드 요소(Solid Element)를 사용하여 빔 구조 및 원형 플랜지, 볼팅 시스템 등의 부재를 설계도면과 동일한 치수로 모델링을 완성하였고 각 부재는 하나의 복합거동연결체로 조립되는 과정에서 다른 요소유형(Element Type) 접촉면의 통일성과 매쉬(Mesh) 생성을 보다 효율적으로 제어하여 분할작업(Partition)을 수행하였으며 부재들에 활용된 강재는 Gr. 50 탄소강 재질로 모델링 하였다. 연구결과: 부재별 접촉인접부위, 하중재하부위, 고정단 부위, 취약예상부위 등으로 하여 하중단계별 변위 및 변형, 응력상태 등을 나타내고, 유한요소 해석 후 복합거동연결체의 각 하중단계에서의 변위, 변형, 응력 등의 분포도로 영향을 검증하고 설계의 타당성을 확인하였다. 결론: 따라서 이 결과를 토대로 하여 마이크로 파일의 설계 지지력이 결정되면 복합거동 연결체의 취약 지점의 파악과 보강의 정도를 파악할 수 있을 것으로 판단된다.

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    December 2019
  • Research Article

    A Commodity Classification Method of Domestic Rack-Type Warehouse for Sprinkler System Design

    스프링클러 설계를 위한 국내 적층형 물류창고의 수용물품 등급분류 방법

    So-Jin Yang, Young-Jae Lee, Woon-Hyung Kim, James M. Dewey, Eun-Gu Ham

    양소진ㆍ이영재ㆍ김운형ㆍ제임스 듀이ㆍ함은구

    Purpose: The purpose of this study is to present the commodity classification method of domestic rack-type warehouse for sprinkler system design. Method ...

    연구목적: 국내 적층형 물류창고의 스프링클러 설계적용을 위한 수용물품 등급분류방법을 제시함을 목적으로 한다. 연구방법: 현장조사와 미국 NFPA, FMDS, 유럽 EN 및 일본의 분류 ...

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    Purpose: The purpose of this study is to present the commodity classification method of domestic rack-type warehouse for sprinkler system design. Method: On-site surveys and classification criteria of the NFPA, FMDS, EN and Japan were analysed and ISO 12949 test were carried out with proposed each classification commodity. Result: Based on a heat of combustion, a classification method for extra high, high, medium and low are proposed. Conclusion: Sprinkler design criteria to secure the maximum extinguishing strength for each class of commodity need to be applied.


    연구목적: 국내 적층형 물류창고의 스프링클러 설계적용을 위한 수용물품 등급분류방법을 제시함을 목적으로 한다. 연구방법: 현장조사와 미국 NFPA, FMDS, 유럽 EN 및 일본의 분류 기준을 비교분석하고 ISO 12949에 따른 등급별 연소특성 실험을 수행하였다. 연구결과: 연소열을 기준으로 특급, 상급, 중급 및 경급의 등급분류방법을 제안하였다. 결론: 물품 등급별 최대 소화강도를 확보하는 스프링클러설계기준의 적용이 필요하다.

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    December 2019
  • Research Article

    A Study on the Improvement of Fire Protection Door Performance in Apartment Houses through Analytic Hierarchy Process (AHP)

    계층적분석기법을 통한 공동주택의 방화문 기능 개선에 관한 연구

    Joo-Ik Ha

    하주익

    Purpose: This paper is for the improvement of the fire gate performance that occurs between the construction company and the residents. A ...

    연구목적: 본 연구는 건설에 따른 하자보수 소송이 빈번히 발생하고 있는 공동주택 방화문 성능에 대한 문제점과 기능개선의 우선순위를 도출하는 것을 목적으로 한다. 연구방법 ...

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    Purpose: This paper is for the improvement of the fire gate performance that occurs between the construction company and the residents. A survey was conducted on experts in the construction to prepare the causes and measures for the suit. Method: The application of the Analytic Hierarchy Process(AHP) resulted in the following conclusions. Results: TIn the 2nd tier, 28percent of the “strengthening standards for installation of fire prevention zones” included in the “institutional strengthening of stnadards” of the 1st tier had higher importance. In the 3rd tier, “strengthening the installation standards by floor area” and “strengthening the standard of fire-resistant structures” showed high importance. Conclusion: The results suggest that detailed legal criteria for detailed installation criteria with varying site conditions are needed.


    연구목적: 본 연구는 건설에 따른 하자보수 소송이 빈번히 발생하고 있는 공동주택 방화문 성능에 대한 문제점과 기능개선의 우선순위를 도출하는 것을 목적으로 한다. 연구방법: 연구를 위하여 방화문의 설계 및 시공 관련 전문가를 대상으로 설문조사를 시행하고 그 결과를 계층적분석기법(AHP)를 이용하여 분석하였다. 연구결과: 분석결과 2계층에서는 ‘방화구획 설치기준 강화’ 28%, ‘설계기술 강화’ 19.5%, ‘시공기술 강화’ 19.3% 의 순이었으며, 3계층에서는 ‘바닥면적별 설치기준 강화’ 11.8%, ‘내화구조 기준강화’ 9.9%의 순으로 개선에 대한 우선순위로 분석되었다. 결론: 본 연구를 통해 화재시 거주자들의 생명과 직결되는 방화문의 안전성능에 대한 문제점을 인식하고 전문가들이 생각하는 기술적, 정책적 개선사항을 고려한 제도적 개선방안이 마련되어야 할 것이다.

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    December 2019
  • Research Article

    The Method for Online Estimating Utilization Rate of Motorway Service Area Under the V2I Data Condition

    V2I 데이터 Online 고속도로 휴게소 이용률 추정 방법

    Hyunho Chang, Jinsoo Lee, Byoungjo Yoon

    장현호ㆍ이진수ㆍ윤병조

    Purpose: Analysis method of V2I data driven motorway service area usage behavior to cope with manpower survey. Method: Segmentation of traveling state ...

    연구목적: 인력에 의한 조사를 대처할 수 있는 V2I 데이터 기반의 고속도로 휴게소 이용행태 분석. 연구방법: 휴게소 구간 개별차량의 통행속도 자료 분포 특성을 ...

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    Purpose: Analysis method of V2I data driven motorway service area usage behavior to cope with manpower survey. Method: Segmentation of traveling state group and boundary using the distribution characteristics of traveling speed data of individual vehicles. Result: As a result of the verification, the use rate of resting places in lunchtime surged, and the boundary between the distribution status of the traffic speed data was clearly or unclear. Conclusion: The effect of the cost reduction is big because it can cope with the use of rest area survey by manpower and there is no limit in the time and space range of investigation. The dynamic utilization rate of each time sequence, such as a service area/drowsiness shelter/simple service area, with a V2I system, can be calculated. Identify illegal parking on highway section. Identify the unexpected situation in the road section. Identify the real-time service area utilization rate and congestion information.


    연구목적: 인력에 의한 조사를 대처할 수 있는 V2I 데이터 기반의 고속도로 휴게소 이용행태 분석. 연구방법: 휴게소 구간 개별차량의 통행속도 자료 분포 특성을 활용하여 통행상태 그룹 분할 및 휴게소 이용 경계(Boundary) 설정. 연구결과: 검증 결과 점심시간 휴게소 이용률이 급증, 통행속도 자료 분포 상태 간 경계가 명확하거나 불명확한 모든 경우 휴게소 이용경계를 정교하게 산정. 결론: 인력에 의한 휴게소 이용실태 조사를 대처할 수 있어 비용절감의 효과가 크며 조사의 시공간적 범위에 제한이 없음. V2I 시스템이 구축된 휴게소/졸음쉼터/간이 휴게소 등 각 시간대별 동적 이용률 산정이 가능. 단시간/중시간/장시간 이용의 구분이 가능. 차종별 이용실태 도출 가능. 도로구간 불법 주정차 여부 파악 가능. 도로구간 내 돌발상황 검지 가능. 실시간 휴게소 이용률 및 혼잡도 정보 제공등 다양한 분석과 운영전략 수립 가능.

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    December 2019
  • Research Article

    GHGs Emissions Based on Individual Vehicles Speed

    개별차량 속도기반 온실가스 배출량 산정 연구

    Hyunho Chang, Seonghun Choi, Byungjo Yoon

    장현호ㆍ최성훈ㆍ윤병조

    Purpose: Greenhouse gases are one of the major causes of global warming, a global disaster. This study aims to calculate road sector ...

    연구목적: 온실가스는 전 세계적인 재난인 지구 온난화의 주요 원인 중 하나이다.본 연구에서는 도로부문 온실가스 배출량 산정을 기존의 방법보다 정밀하게 산정하는 목적을 ...

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    Purpose: Greenhouse gases are one of the major causes of global warming, a global disaster. This study aims to calculate road sector greenhouse gas emissions more precisely than conventional methods. Method: Currently, the average speed of a vehicle is used to calculate greenhouse gas emissions. In this study, GHG emissions are calculated using the speed of individual vehicles and compared with current methods. Result: It was confirmed that the existing emission estimation method underestimated about 15% in the case of carbon dioxide, about 1% in the case of nitrous oxide, and about 1% in the case of methane. Conclusion: Current methods of estimating greenhouse gas emissions were developed before 2000 and were developed to meet the limits of available data. However, with the advancement of technology, the quality of available data is now high, and new emissions estimation methods are needed. Therefore, in this study, we propose a method for estimating the velocity-based greenhouse gas emissions of individual vehicles as a more accurate method for calculating greenhouse gas emissions.


    연구목적: 온실가스는 전 세계적인 재난인 지구 온난화의 주요 원인 중 하나이다.본 연구에서는 도로부문 온실가스 배출량 산정을 기존의 방법보다 정밀하게 산정하는 목적을 가진다. 연구방법: 기존에는 온실가스 배출량 산정에는 전체 차량의 평균속도를 이용한다. 본 연구에서는 개별차량의 속도를 이용해 온실가스 배출량 산정을 진행하여 기존의 방법과 비교분석을 진행한다. 연구결과: 기존의 배출량 산정 방법이 이산화탄소의 경우 약15%가 과소측정 되었음이 확인되었으며 아산화질소의 경우에 약 1%가 과대측정이 되었고 메탄의 경우 약 1%가 과소 측정 되었음이 확인되었다. 결론: 기존의 온실가스 배출량 산정 방법은 2000년 이전에 개발되어 가용자료의 한계에 맞추어 개발되었다. 하지만 기술의 발전으로 가용 자료의 질이 높아진 현재는 새로운 배출량 산정 방법이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 진보된 자료에 맞는 좀 더 정밀한 온실가스 배출량 산정을 진행 할 수 있는 방법인 개별차량의 속도기반 온실가스 배출량 산정 방법을 제시한다.

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    December 2019
  • Research Article

    Development of Site Management System for Temporary Facility Construction Using Back Analysis

    역해석을 이용한 가시설공사 현장관리 시스템 개발

    Youngman Yun

    윤영만

    Purpose: The purpose of this study is to develop a system that enables quick on-site response using real-time decision-making by sharing the ...

    연구목적: 본 연구에서는 안전한 가시설 공사를 위해서 현장에서 수행하고 있는 계측관리 결과를 현장관리자와 구조검토자가 공유하여 실시간 의사결정을 이용한 빠른 현장대처가 가능한 시스템을 ...

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    Purpose: The purpose of this study is to develop a system that enables quick on-site response using real-time decision-making by sharing the results of measurement and management performed in the field for safe temporary construction. Method: It is possible to take preemptive responses during construction by identifying the safety factors of construction conditions from measurement results and determining the risk factors such as soil properties and variability of climate change that can occur during construction by simultaneously using the back analysis method reflected in the measurement system and structural review. Result: we developed a back analysis algorithm of the SUNEX program to cope with the discrepancies between the design results and measured results due to inconsistency between site conditions and design properties, unexpected loads, and outdoor environment. The process of matching the measurement result with the analysis result can be confirmed in the safety management system. Conclusion: Gateway was used to communicate with real-time measurement results and safety management system program. It was made possible to preemptively respond to risk factors that may occur in the field.


    연구목적: 본 연구에서는 안전한 가시설 공사를 위해서 현장에서 수행하고 있는 계측관리 결과를 현장관리자와 구조검토자가 공유하여 실시간 의사결정을 이용한 빠른 현장대처가 가능한 시스템을 개발하고자 한다. 연구방법: 계측시스템과 가시설 구조검토시 반영하는 역해석 기법을 동시에 이용하여 계측결과로부터 시공상태의 안전성을 파악하고 공사중 발생할 수 있는 위험요인을 판단하여 시공중 선제적 대응할 수 있는 가시설 공사중 지반물성치 및 기후변화의 이변성에 대응하는 시스템을 도입하였다. 연구결과: 현장여건과 설계 물성치의 불일치 및 예상치 못한 하중 및 외기환경으로 설계에서 예측한 설계결과와 계측결과의 차이 발생에 대처할 수 있는 SUNEX 프로그램의 역해석 알고리즘을 개발하고 계측결과와 해석결과가 일치하는 과정을 확인하는 안전관리시스템을 개발하였다. 결론: 실시간 계측결과 값을 수집하여 외부서버 및 안전관리 시스템 프로그램과 통신할 수 있는 게이트웨이를 제작하여 개발한 안전관리 시스템에서 실시간으로 해석결과 값과 비교가 가능하도록 하여 현장에서 발생할 수 있는 위험요인에 대한 선제적 대응이 가능하도록 하였다.

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    December 2019
  • Research Article

    A Study on the Development of a Remote Control Drone for Disaster Response

    재난대응용 원격조종 드론 개발을 위한 연구

    Namhee Park, Yongcheol Ahn, Yeonjung Hwang

    박남희ㆍ안용철ㆍ황연정

    The drones, developed for military use, have recently expanded a wide range of areas of use, including agriculture, industry, broadcasting utility, police ...

    군사용으로 개발된 드론은 최근 들어 농업, 산업, 방송중계, 경찰, 소방, 레저 등 광범위한 활용 분야를 넓혀가고 있다. 드론은 IT 기술과 결합하여 활용 ...

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    The drones, developed for military use, have recently expanded a wide range of areas of use, including agriculture, industry, broadcasting utility, police, fire fighting and leisure. Drone, combined with IT technology, is further expanding its utilization and emerging as a key part of the fourth industry. Purpose: This study designs and implements drones that can be utilized in disaster prevention areas such as disaster prevention, preparedness and response. Method: This study was conducted by examining hardware drone specifications and developing a program suitable for the purpose of research based on the literature review. Result: In this study, we developed a drone that can be controlled remotely, investigated program plans for drone remote control, and developed a program that enables remote control broadcasting from drones. Conclusion: The drone could be used in the disaster area based on functions such as remote control and remote broadcasting.


    군사용으로 개발된 드론은 최근 들어 농업, 산업, 방송중계, 경찰, 소방, 레저 등 광범위한 활용 분야를 넓혀가고 있다. 드론은 IT 기술과 결합하여 활용 분야를 더욱 넓혀가고 있고, 4차 산업의 핵심으로 부상하고 있다. 연구목적: 본 연구에서는 재난 예방, 대비, 대응 등 재난 방재 분야에서 활용 가능한 드론을 설계하고 구현하는 것을 목적으로 하였다. 연구방법: 본 연구는 문헌조사를 바탕으로 하드웨어 드론 스펙을 조사하고 연구목적에 맞는 프로그램을 개발하는 방법으로 수행하였다. 연구결과: 본 연구에서는 원격조종이 가능한 드론을 개발하고, 드론 원격조종을 위한 프로그램 방안을 조사하고, 드론에서 원격조종 방송이 가능한 프로그램을 개발하였다. 결론: 해당 드론은 재난현장에서 원거리 원격조종, 원격 방송 등의 기능을 바탕으로 재난분야에서 활용될 수 있을 것이다.

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    December 2019
  • Research Article

    Scale Effects of the Specimen on Shear Strength of sand by Direct Shear Test

    직접전단시험에 의한 모래의 전단강도에서 시편의 크기효과

    Joon-Seok Kim, Ji-Hyun Kim

    김준석ㆍ김지현

    Purpose: An experimental study was conducted on the sand samples for the size effect of the test specimens, one of the problems ...

    연구목적: 직접전단시험의 문제점 중에 하나인 시험시편의 크기효과에 대하여 모래시료를 대상으로 실험적 연구를 수행하였다. 연구방법: 우리나라를 대표하는 모래인 주문진 표준사를 연구 대상으로 사용하였다 ...

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    Purpose: An experimental study was conducted on the sand samples for the size effect of the test specimens, one of the problems of the direct shear test. Method: Jumunjin standard sand, a representative sand of Korea, was used as sand sample. The large direct shear test was performed to analyze the shear strength at 50%, 60%, 70%, and 80% relative density, and then the comparative results were compared with the test results of the small direct shear test. Result: It was analyzed that the internal friction angle of the small shear tester tended to be relatively large in the dense region. It was analyzed that the results of the large shear tester tend to be relatively large in the region of medium relative density. Conclusion: The size effect on the samples in the direct shear test on sandy soil was analyzed to be relatively small.


    연구목적: 직접전단시험의 문제점 중에 하나인 시험시편의 크기효과에 대하여 모래시료를 대상으로 실험적 연구를 수행하였다. 연구방법: 우리나라를 대표하는 모래인 주문진 표준사를 연구 대상으로 사용하였다. 상대밀도 50%, 60%, 70%, 80%에 대한 전단강도를 분석하기 위하여 대형직접전단시험을 수행한 후 소형직접전단기의 시험결과와 비교분석을 수행하였다. 연구결과: 상대밀도가 촘촘한(dense) 영역에서는 소형전단시험기의 내부마찰각이 비교적 큰 경향이 있는 것으로 분석되었다. 상대밀도가 중간(medium)정도의 영역에서는 대형전단시험기의 결과가 비교적 큰 경향이 있는 것으로 분석되었다. 결론: 모래흙에서 직접전단시험의 시료에 대한 크기 효과는 비교적 크지 않은 것으로 분석되었다.

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    December 2019
  • Research Article

    A Study on the Effectiveness of Construction Safety Education through the AHP

    계층분석기법(AHP)을 통한 건설안전교육 실효성 확보 방안 연구

    Jun-Tae Ha

    하준태

    Purpose: This paper is for the improvement of the safety education system in the construction industry, which has become a great threat ...

    연구목적: 본 연구는 건설안전교육의 실효성 확보를 위해 본사 관리직과 현장 근로자 그룹이 생각하는 교육의 효과를 분석하고 개선항목에 대한 우선순위 선정을 통해 현실적 ...

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    Purpose: This paper is for the improvement of the safety education system in the construction industry, which has become a great threat to domestic industrial safety. Among the industrial sectors, the accident rate and death rate in the construction industry are the highest, and measures for falls in the litigation work are needed. Method: The application of the Analytic Hierarchy Process(AHP) resulted in the following conclusions. Results: The management group of the construction industry was divided into a group of on-site workers. In addition, the practical education system was reviewed by analyzing differences in perceptions of safety education. The survey results of the two groups were analyzed through AHP by dividing the construction safety education system into three layers. Conclusion: The results showed that managers showed a great deal of importance, such as actual conditions for implementation related to education, while on-site workers indicated importance for items that were somewhat site-oriented compared to managers. In addition, the two groups did not place much weight on the effectiveness of AR and VR, which have been expanding into safety education recently.


    연구목적: 본 연구는 건설안전교육의 실효성 확보를 위해 본사 관리직과 현장 근로자 그룹이 생각하는 교육의 효과를 분석하고 개선항목에 대한 우선순위 선정을 통해 현실적 적용이 가능한 건설업에서의 교육방향을 설정하는데 그 목적이 있다. 연구방법: 연구를 위해 건설업체 관리자와 현장 근로자 등을 대상으로 설문조사를 시행하고 그결과를 계층적분석기법(AHP)를 이용하여 분석하였다. 연구결과: 1계층인 ‘안전교육 콘텐츠의 개선’과 ‘안전교육제도 개선’은 관리자가 50:50, 근로자는 55:45로 도출되어 교육의 세부적인 항목과 이를 지원하기 위한 제도적인 중요도를 고르게 판단하였고, 2계층은 관리자와 근로자 간의 건설안전 교육에서의 중요도에 대한 차이가 있었는데 관리자가 교육조건의 개선을 31.8%로 판단한 반면, 근로자는 안전교육 규제강화가 25.9%로 가장 높은 주요 항목으로 응답하였다. 결론: 본 연구를 통해 주요 안전사고 발생분야인 건설업에서의 직원 교육에 대한 실효성 확보를 위해 관리자와 현장 근로자 사이에 존재하는 차이점을 인식하고 현장 중심의 안전 교육제도를 마련해야 할 것이다.

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    December 2019
  • Research Article

    A Study on the Development of Safety Management Manual for Private Museums

    사립 박물관 안전관리 매뉴얼 개발에 관한 연구

    Changyoung Song

    송창영

    Purpose: The purpose of this study is to development of standard manual for safety management in private museums. Method: For this purpose ...

    연구목적: 본 연구의 목적은 중·소규모의 사립 박물관을 대상으로 안전관리 업무에 대한 개선을 위하여 매뉴얼을 개발하는 것이다. 연구방법: 현행 사립 박물관의 안전관리에 ...

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    Purpose: The purpose of this study is to development of standard manual for safety management in private museums. Method: For this purpose. Fifty private museums in the KOREA have been selected. and Interviewed experts to investigate problems in safety management work. Result: The results of study are as followed: 1)The improvement measures for the problems of safety management are derived. 2)It was survey that the staff responsible in safety managers for safety management needs education. Conclusion: Therefore, the standard procedure for scenario-based safety management using figures and charts was proposed.


    연구목적: 본 연구의 목적은 중·소규모의 사립 박물관을 대상으로 안전관리 업무에 대한 개선을 위하여 매뉴얼을 개발하는 것이다. 연구방법: 현행 사립 박물관의 안전관리에 대한 문제점을 조사하여 위해서 국내에 위치한 50개소의 사립 박물관을 조사대상으로 선정하였다. 그리고 안전관리 업무를 담당하는 실무자들에게 면담과 시설물의 안전점검을 수행하였다. 연구결과: 사립 박물관의 경우 비영리형태의 개인에 의해 운영되고 있으며, 열악한 재정상황 및 박물관 종사자의 안전관리 업무에 대한 비전문성을 보완하기 위해서 안전관리 매뉴얼 작성이 최우선적으로 필요한 것으로 분석되었다. 결론: 중소규모 사립 박물관 종사자의 안전관리 업무에 대한 전문성 향상과 업무의 효율적인 운영을 위해서 그림과 도표를 활용한 시나리오 기반의 표준행동절차 매뉴얼을 제시하였다.

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    December 2019
  • Research Article

    A Study of the Situation Based Disaster Response Model from the Damage of Storm and Flood Field Manual

    풍수해 현장조치 행동매뉴얼 분석을 통한 상황 기반 재난 대응 모델 연구

    Chang Yeol Lee, Gil Joo Park, Taehwan Kim, Hyeon Sung Lee

    이창열ㆍ박길주ㆍ김태환ㆍ이현성

    Purpose: The fields manuals which is managed by the each disaster types are the integrated guideline. When the disaster occurred, all kinds ...

    연구목적: 재난 유형별로 관리되는 현장조치행동매뉴얼은 해당 재난의 종합적인 대책 가이드라인이라고 할 수 있지만, 실제 재난은 매뉴얼에 기록된 모든 임무가 다 필요하지는 않기 ...

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    Purpose: The fields manuals which is managed by the each disaster types are the integrated guideline. When the disaster occurred, all kinds of SOPs which are described in the manual does not need. Therefore, the person in charge is confused which SOP is executed. In this study, we propose the disaster response process model based on the specific disaster situation case. Method: Firstly, we define the disaster situation cases which is mentioned in the field manual, and then, we develop the disaster response process model including indispensible SOPs for the specific disaster situation case. As a verification and feedback process, we apply the model to Safety Korea Exercise scenario. Result: We developed SOP model and disaster response process model reflecting the concept of the disaster situation case. Conclusion: Safety Kore Exercise scenario reflecting the developed model may continuously upgrade the field manual.


    연구목적: 재난 유형별로 관리되는 현장조치행동매뉴얼은 해당 재난의 종합적인 대책 가이드라인이라고 할 수 있지만, 실제 재난은 매뉴얼에 기록된 모든 임무가 다 필요하지는 않기 때문에 현장 담당자가 수행해야할 임무에 혼선이 발생할 수 있다. 본 연구에서는 특정 재난 상황에 따라 필요한 임무만 수행할 수 있는 상황 기반 재난 대응 프로세스 모델을 제시한다. 연구방법: 현장조치행동매뉴얼에서 언급된 재난 상황의 유형을 분류하고, 각 재난 상황에 따른 임무 수행 시나리오가 반영된 재난 대응 프로세스를 도출한다. 그리고 이에 대한 검증과 보완으로 안전한국 훈련의 훈련 시나리오를 본 모델에 적용하여 지속적으로 피드백 할 수 있는 체계에 대한 연구를 수행한다. 연구결과: 현장조치 행동 매뉴얼의 재난 상황별로 임무 수행 프로세스를 지원하는 임무 모델과 이를 기반으로 구성되는 재난 대응 프로세스 모델 체계를 제시하였다. 개발된 모델에 기반하여 안전한국 훈련 시나리오 모델을 적용하였다. 결론: 재난 상황을 지원하는 재난 대응 프로세스 모델을 개발하였다. 이를 기반으로 현장 조치 행동매뉴얼이 작성되고, 안전한국 훈련 시나리오가 작성되면, 안전한국 훈련의 점검을 통하여 현장조치 행동매뉴얼의 재난 대응 프로세스가 지속적으로 개선될 수 있을 것이다.

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    December 2019
  • Research Article

    Seismic Fragility Analysis of Curved Bridge Structure by Girder Section Shape

    거더 단면형상 변화에 따른 곡선교량의 지진 취약도 분석

    Juntai Jeon, Buseog Ju, Hoyoung Son

    전준태ㆍ주부석ㆍ손호영

    Purpose: The primery objecting of this paper is to explore the seismics fragility of curved bridge based on the change of girder ...

    연구목적 : 동일한 단면 2차 모멘트를 갖는 곡선 거더의 형상 변화에 따른 곡선 교량의 확률론적 안전성 평가인 지진 취약도 평가를 수행하고자 한다. 연구방법 ...

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    Purpose: The primery objecting of this paper is to explore the seismics fragility of curved bridge based on the change of girder section. Method: The cross section of the bridge structure was constructed with I, T, and Box shapes and then, in order to perform the seismic fragility 24 seismic ground motions were used, including Gyeongju Pohang Earthquake. Result: Fist, T-Shape of the bridge strucrue was much fragility in terms of the stress on girder section, in comparison to the other shapes. The seismic fragilies of the structures with respect to displacement(drift ratio), however, were shown simialr. Conclusion: In other to wvaluation the seismic fragility of curved structure using different girder shapes, analytical models of the structure were constructed and then, the probability failure of box-shape girder was shown lower probability. In further, Parametric studies of curved structures must be conducted.


    연구목적 : 동일한 단면 2차 모멘트를 갖는 곡선 거더의 형상 변화에 따른 곡선 교량의 확률론적 안전성 평가인 지진 취약도 평가를 수행하고자 한다. 연구방법 : I, T, Box Shape 단면을 갖는 곡선 교량을 유한요소 모델로 구축하였으며 경주 및 포항지진을 포함하여 24개의 입력지진을 적용하여 지진 취약도 평가를 수행하였다. 연구결과 : 거더의 응력에 대한 지진 취약도의 경우 T-Shpae 거더에서 가장 큰 파괴확률이 나타났으며 수평변위에 대한 지진 취약도의 경우 3개의 곡선 교량에서 비슷하게 발생하는 것으로 나타났다. 결론 : 3개의 곡선 교량에 대한 지진 취약도 분석을 수행하였으며 비틀림 저항이 가장 큰 Box-Shape 거더의 파괴확률이 가장 낮은 것으로 나타났다. 추후 연구에서는 추가적인 매개변수를 고려하여 지진 취약도 평가를 수행하고자한다.

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    December 2019
  • Research Article

    Study on the Risk of Flammability & Combustion of Liquid Mixtures such as Alcohols

    알코올류 등의 액체 혼합물에 대한 인화 및 연소 위험성에 관한 연구

    Jae-Sun Koh

    고재선

    Purpose: Currently, many chemicals are used in industrial and real life, and many substances are used in the form of a single ...

    연구목적: 현재 많은 화학물질들이 산업 및 실생활에서 사용하고 있고, 단일 물질의 상태로 사용하는 물질도 많으나, 대부분 혼합물의 형태로 사용되고 있고, 이러한 물질들의 ...

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    Purpose: Currently, many chemicals are used in industrial and real life, and many substances are used in the form of a single substance, but most of them are used in the form of a mixture, and there is a need for a criterion for judging the danger of these substances. Method: Therefore, this study aims to confirm the risk criteria of the mixture through experimental studies on flammable mixtures in order to secure the effectiveness of the details of the existing Dangerous Goods Safety Management Act angerous Goods Judgment Criteria and to ensure the reliability and reproducibility of the dangerous goods judgment. Result: Experimental results show that alcohol flash point is mixed with water, which is a non-flammable liquid. Similar flash point trends occurred around 60% on an alcohol basis. In addition, in the case of flammable-combustible mixtures, there was little change in flash point if the flash point difference of the two materials was not large, and if the flash point difference of the two materials was low, the flash point tended to increase with the increase of the high flash point material. Conclusion: In the future, the test results may provide reference data on the experimental criteria for the flammable liquids that are cracked at the fire site.


    연구목적: 현재 많은 화학물질들이 산업 및 실생활에서 사용하고 있고, 단일 물질의 상태로 사용하는 물질도 많으나, 대부분 혼합물의 형태로 사용되고 있고, 이러한 물질들의 위험성을 판단하는 기준이 필요한 실정이다. 연구방법: 따라서 본 연구에서는 기존의 “위험물안전관리법 위험물 판정 기준”에 대한 세부내용의 실효성확보 및 위험물 판정의 신뢰성 및 재현성 확보를 목적으로 인화성 혼합물에 대한 실험적연구를 통해서 혼합물에 대한 위험성 판단기준을 확인하고자 하였다. 연구결과: 실험결과를 살펴보면 먼저 알코올류 인화점의 경우 비가연성 액체인 물과 혼합되었을 때. 알콜 기준으로 60%를 전후로 비슷한 인화점 추이를 나타내었고, 또한 가연성-가연성 혼합물의 경우에 있어서는 두 물질의 인화점차이가 크지 않으면 인화점의 변화가 거의 없었고, 두 물질의 인화점차이가 낮으면 인화점이 높은 물질의 증가에 따라 인화점이 증가하는 경향을 보였다. 연구결과: 향후 본 실험결과는 소방현장에서 단속되는 인화성 액체 대한 실험적 판정 기준에 대한 참고적인 자료를 제공할 수 있을 것이다.

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    December 2019